Współczynnik dostarczalności (delivery rate)
Wskaźnik dostarczalności zdecydowanie jest najważniejszą metryką, która bezpośrednio wpływa na skuteczność kampanii mailingowych. Oznacza procent wiadomości, które zostały pomyślnie dostarczone do skrzynek odbiorczych, w stosunku do całkowitej liczby wysłanych wiadomości.
Wskaźnik dostarczalności można obliczyć za pomocą następującego wzoru:
![]()
Jaki jest dobry wskaźnik dostarczalności?
Idealnie byłoby osiągnąć 100%, ale celuj w 99% – na Twojej liście z pewnością będą jakieś anomalie. Jeśli wskaźnik dostarczalności wynosi 97% lub mniej, sprawdź, w jaki sposób zbierasz adresy e-mail, aby upewnić się, że dajesz sobie najlepszą szansę na sukces.
Reputacja nadawcy, domeny i adresu IP
Reputacja nadawcy stanowi odzwierciedlenie tego, czy Ty i Twoje praktyki wysyłkowe wzbudzą zaufanie providerów. Na tej podstawie ISP decydują, czy Twoje wiadomości trafią do skrzynki adresata, czy do folderu SPAM.
Jest wiele czynników, które kształtują reputację nadawcy. Providerzy z pewnością zwracają uwagę na: uwierzytelniania (SPF, DKIM, DMARC), poziom zabezpieczeń, wskaźniki zaangażowania (click-through rate itp.), jakość wiadomości i bazy mailingowej. Istotne jest też unikanie czarnych list (RBL), spam trapów oraz monitorowanie wskaźników SPAM complaint oraz feedback loop.
![]()
Upraszczając: im wyższa będzie jakość wiadomości e-mail, tym lepsza reputacja ich nadawcy. By w pełni zrozumieć korelację między reputacją nadawcy a dostarczalnością e-mail, musisz najpierw poznać dwa elementy, które biorą pod uwagę providerzy podczas ich klasyfikacji.
Reputacja IP i reputacja domeny
Reputacja IP jest kluczowa z perspektywy serwera odbiorcy, bo określa źródło wiadomości. Wszystkie e-maile pochodzą z komputera lub serwera o unikalnym adresie, zwanym adresem IP. Ponieważ adresy IP bezpośrednio łączą się z nadawcami, stanowią prosty wskaźnik reputacji.
Reputacja domeny, która wpływa na umieszczenie wiadomości w skrzynce odbiorczej, ocenia zachowanie nadawcy. Uwzględnia ona czynniki, takie jak segmentacja listy mailingowej, oraz czy Twoja częstotliwość wysyłania wiadomości jest spójna dla wszystkich odbiorców, czy raczej dostosowana do ich zaangażowania.
![]()
Reputacja adresu IP
Dostarczalność e-maili w dużej mierze zależy od reputacji adresu IP, z którego wysyłasz swoje wiadomości. To kluczowy czynnik, który serwery pocztowe wykorzystują do decydowania, czy mogą ufać wiadomościom pochodzącym z określonego źródła.
Zła reputacja IP może pogorszyć wyniki dostarczalności Twoich e-maili...
Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.
Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.
Zobacz więcej