Kreatywne QR kody – jak zrobić to skutecznie?

E-mail marketing

Czy ktokolwiek z nas nie spotkał się w swoim życiu prywatnym lub zawodowym choć raz z kodem QR? Sądzę, że niewiele takich osób się znajdzie. W czasach wszechobecnej, otaczającej lub wręcz atakującej nas na każdym kroku reklamy kody QR stały się zupełnie naturalnie jej częścią. Ich historia zaczyna się jednak w zupełnie innym miejscu.

Czym są kody QR i skąd pochodzą?

QR kod (Quick Response, szybka odpowiedź) to dwuwymiarowy, alfanumeryczny kod graficzny, inaczej nazywany też fotokodem. Umożliwia on kodowanie różnych treści, które w błyskawicznym tempie mogą zostać odczytane za pomocą urządzenia mobilnego (smartfona lub tabletu) wyposażonego w aparat fotograficzny lub odpowiednią aplikację do skanowania.

Kody QR zostały opracowane i pierwszy raz wykorzystane w Japonii w firmie DENSO WAVE INCORPORATED. W latach 90. ubiegłego wieku rozwijająca się w szybkim tempie działalność logistyczna firmy wymusiła na niej zastąpienie dotychczas wykorzystywanych, ale za wolnych w odczytywaniu kodów kreskowych nową technologią. W ten sposób dokładnie 30 lat temu zostały wynalezione kody QR, które pozwalają na szybkie skanowanie i zapisanie większej ilości danych.

Jakie urządzenia skanują kody QR?

Dynamiczny rozwój w zakresie zastosowania kodów QR nastąpił wraz z dodaniem do aparatów fotograficznych w telefonach komórkowych i tabletach funkcjonalności skanowania kodów. Wcześniej skanowanie wymagało pobrania specjalnych aplikacji, tymczasem dziś kody QR są odczytywane przez oko kamery aparatu wręcz automatycznie. Narzędzie masz zatem pod ręką, wystarczy, że po nie sięgniesz i znajdziesz dla niego zastosowanie we własnym biznesie.

QR kody na świecie i w Polsce

Fotokody cieszą się od lat dużym zainteresowaniem w krajach Europy Zachodniej, są powszechnie stosowane przez firmy w krajach DACHu (Niemcy, Austria, Szwajcaria), a także w Skandynawii. Z badań wynika, że 49% użytkowników internetu skanuje kody QR regularnie, a trend od kilku lat jest wzrostowy (rys. 1). Badania GWI (GlobalWebIndex) wskazują także, że najczęściej z kodów QR korzystają mężczyźni w wieku 35–44 lat (rys. 2).

Rys. 1. Użycie kodów QR na świecie w okresie Q4 2021–Q3 2023. Źródło: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
 

Rys. 2. Użycie kodów QR w podziale na grupy wiekowe. Źródło: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/


W Polsce coraz częściej możesz spotkać kody QR w reklamach prasowych czy na plakatach w komunikacji miejskiej. Ic...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy