Jak zbudować własną strategię mediową?

Strategie marketingowe

Strategia mediowa a strategia marketingowa

Marketing jako dziedzina wiedzy i praktyki towarzyszy nam w gospodarce rynkowej od niepamiętnych czasów. Osobiście bardzo cenię sobie prostą i klarowną definicję marketingu zaproponowaną przez Roberta Kozielskiego – propagatora programów the Chartered Institute of Marketing (CIM) w Polsce, brzmiącą następująco:

Marketing to po prostu sztuka zrozumienia, co jest najważniejsze dla klienta oraz zrobienie tego lepiej niż konkurencja.

W zaproponowanym podejściu kluczowe jest zatem zarówno zrozumienie potrzeb klientów, które mogą być bardzo zróżnicowane (stąd segmentacja klientów), jak i budowanie przewagi konkurencyjnej, która w obecnych czasach jest niezwykle trudna do utrzymania. Jest to o wiele trudniejsze zadanie niż kiedyś, uwzględniając uwarunkowania przedstawione w tabeli 1.

Tabela 1. Przewaga konkurencyjna dzięki marketingowi w XX i XXI wieku

Element marketingu

Marketing 1.0

(XX wiek)

Marketing 2.0 i 3.0

(trzecia dekada XXI wieku)

Możliwość zmiany dostawcy przez klienta

Skomplikowana, wiążąca się z poszukiwaniami

Błyskawiczna (kilka sekund w wyszukiwarce)

Opcje porównywania cen

Czasochłonne i utrudnione

Bardzo proste i szybkie

Dzielenie się opiniami przez klientów

Ograniczone do wąskiego kręgu osób

Nieograniczone, często z wielomilionowymi zasięgami

Strategia marketingowa

Niemal wyłącznie strategia typu „push”: aktywne „atakowanie” klientów przekazami mediowymi

Uzupełnienie strategii „push” przez strategię „pull” (inbound marketing)

Rola marketingu w firmie

Realizacja budżetu, marketing trudno mierzalny – jako koszt stały

Kreowanie wartości i doświadczeń klientów, marketing jako inwestycja

Źródło: opracowanie własne

Rzut oka na tabelę 1 uświadamia nam, że… zmieniło się niemal wszystko. Popularne niegdyś stwierdzenie przypisywane Williamowi Leverowi (twórcy późniejszego Unilevera): „Połowa pieniędzy na reklamę jest wyrzucona w błoto, niestety nie wiadomo, która to część” jest modyfikowane często przez strategów e-marketingowych, którzy dopisując „gwiazdkę”, dodają: „na pewno nie ta wydana na digital marketing!”.

Marketing (i powiązana z nim strategia mediowa) wielu z nas kojarzy się ze strategią marketingową czy też narzędziami marketing-mix. Spróbujmy uporządkować strukturę strategiczną myślenia o marketingu, przedstawiając to czytelnie na rysunku 1.

Rys. 1. Strategia marketingowa a inne elementy procesu marketingu. Źródło: opracowanie własne

Na początku procesu marketingowego przeważnie przeprowadzamy audyt marketingowy, wykorzystując choćby analizę SWOT i oceniając własne silne i słabe strony oraz możliwości i ryzyka tkwiące w naszym otoczeniu rynkowym. Na tej podstawie wyznaczamy cele marketingowe (najlepiej precyzyjnie – wg metody SMART), choć często są nam – jako marketerom – te cele odgórnie narzucane. Na pewno kolejnym elementem procesu jest interesująca nas strategia marketingowa, czyli wszelki zbiór metod i sposobów, które mogą nas poprowadzić od obecnej pozycji rynkowej do zaplanowanych celów. Strategia marketingowa, w porównaniu do planów marketingowych, nie musi być wcale spisana (choć dobrze, żeb...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy