Tajemnica przedsiębiorstwa
Aby rozwinąć temat ochrony baz danych klientów, należy w pierwszej kolejności wyjaśnić pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa. Zostało ono zdefiniowane w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, dalej: u.z.n.k. Zgodnie z tym przepisem przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W tym miejscu należy poczynić istotne zastrzeżenie. Baza danych klientów przedsiębiorcy niewątpliwie może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, w dodatku posiadającą bardzo istotną wartość gospodarczą, jednakże pod warunkiem, że dane te były przez przedsiębiorcę zachowane w poufności i przedsiębiorca podjął działania, by je chronić. Jeżeli z jakichś względów dane klientów stały się powszechnie lub łatwo dostępne, wówczas mogą one utracić walor tajemnicy przedsiębiorstwa i nie będzie można skorzystać z opisywanej tu ochrony.
Tym samym jest niezwykle istotne, aby przedsiębiorca przedsięwziął środki służące zachowaniu danych klientów w poufności. Jest to pierwszy i podstawowy sposób na ochronę baz danych klientów przed kradzieżą, a jednocześnie jego zastosowanie pozwala na korzystanie z ochrony z użyciem opisywanych narzędzi prawnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na trzy aspekty.
Po pierwsze – sposób przechowywania danych. Zarówno dokumenty papierowe, jak i elektroniczne powinny być przechowyw...
Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.
Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.
Zobacz więcej