Generowanie leadów sprzedażowych - przegląd kluczowych kanałów generujących ruch i konwersje

Doświadczenia klienta (UX)

Kiedy myślisz o pozyskiwaniu leadów sprzedażowych, często oczami wyobraźni widzisz już formularze kontaktowe wypełniane przez użytkowników zainteresowanych ofertą. Za rogiem czekają handlowcy gotowi na rozmowę z pozyskanym kontaktem i za chwilę domykający sprzedaż. W głowie zaś szumi koszt pozyskania leada (CPL), jako główny wyznacznik sukcesu takich działań i najczęstsza metoda rozliczenia. Ale to nie wystarczy.

Nie skupiaj się na leadach, zadbaj o spójne doświadczenie użytkownika

Patrzenie na proces pozyskiwania leadów jako na oddzielny twór, niezwiązany z innymi rodzajami działań promocyjnych czy informacjami na stronie, to jak mówienie, że wystarczy dobry napastnik, żeby wygrać mecz piłkarski. Faktem jest, że w finalnym rozrachunku wygrywa ten, kto zdobędzie więcej goli, i zwykle to właśnie Ci, którzy je strzelają, dostają Złote Piłki. Sam napastnik jednak meczu nie rozegra, a co ważniejsze sam go nie wygra – mimo że czasem można mieć takie wrażenie. Bez odpowiednich zawodników we wszystkich formacjach nie ma co mówić o drużynie, która będzie zdobywać puchary. A marketing to gra zespołowa – więc bez piłek z linii obrony i pomocy nie będzie zwycięstwa.

Jak zatem ułożyć wszystkie elementy digitalowej układanki w odpowiedni sposób i zaplanować strategię, która będzie działać? Na pomoc przychodzi nam lejek sprzedażowy.

Lejek sprzedażowy (także: lejek marketingowy czy lejek konwersji) odzwierciedla proces, czyli drogę użytkownika. Najbardziej ogólny i najpopularniejszy pokazuje wędrówkę od pierwszego kontaktu z marką do zakupu produktu (a nawet do przekształcenia kupującego w lojalnego klienta) i o takiej drodze będziemy tu mówić. Lejek to uproszczony schemat – może obrazować proces osiągnięcia przez użytkowników na stronie zróżnicowanych celów. Może to być: wypełnienie formularza z zapisem na newsletter, pobranie instrukcji, jak największa liczba oglądających webinar itd.

Lejek konwersji, tak jak lejek używany w kuchni, zwęża się ku dołowi, ale na tym podobieństwa się kończą. W tym kuchennym wszystko, co do niego wlewasz, ląduje na dole. Marketingowy działa inaczej, bo po drodze część użytkowników wypada.

Lejek to przydatne narzędzie, bo na prostym schemacie tłumaczy złożoność procesu zmierzającego do konwersji. Użycie tego schematu pozwala strategicznie podejść do wszystkich działań na stronie i planowania mediów, zapewnia uporządkowaną strategię i zadbanie o spójne doświadczenie użytkownika w kontakcie z marką (CX – customer experience).

Lejek pozwala budować relacje

W każdej fazie drogi do zakupu coś innego jest ważne dla użytkownika. Zaplanowanie całej drogi i spójna komunikacja, oprócz zapewnienia jak największej liczby użytkowników, która przejdzie cały lejek, pomoże zbudować relację z potencjalnym klientem. A ta jest podstawą do tego, by oprócz sprzedaży zyskać lojalnego klienta i orędownika marki.

Lejek sprzedażowy pomaga:

  • budować relacje z potencjalnym kli...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy