W niniejszym artykule sprawdzimy, dlaczego część stron www wydaje się bardziej przyjazna użytkownikom, rozszyfrujemy tajemnicze skróty UX, UI i SXO, podpowiemy, jak wyjść naprzeciw potrzebom odbiorców i zastanowimy się nad etyką stosowania dark patterns.
UX i UI – czym są?
UX, czyli User Experience określa to, co czuje użytkownik, który korzysta z danego produktu czy usługi. Opisuje subiektywne doświadczenia danej osoby. Mogą być one negatywne bądź pozytywne.
UI, czyli User Interface jest częścią UX i w dziedzinie informatyki oznacza wszystkie elementy danego otoczenia, np. aplikacji czy strony www, które umożliwiają wejście w interakcję pomiędzy systemem a użytkownikiem.
Jeśli mogłabym stworzyć własną uproszczoną definicję UX (user experience), ujęłabym ją najszerzej, jak się da, i powiedziała, że UX to w zasadzie wszystko, co otacza nas w digitalowym świecie. Jak zaprojektować formularze? W którym miejscu strony umieścić logowanie? Jak powinno wyglądać dobrze zaprojektowane call to action? Jaki rodzaj menu wybrać?
Praca projektanta UX, jak widać po powyższych pytaniach, bazuje w dużej mierze na wiedzy o potrzebach użytkowników, ich oczekiwaniach dotyczących produktu oraz na głębokim zrozumieniu psychologii poznawczej. Wszystkie te elementy wpływają na sposób, w jaki projektant opracowuje architekturę informacji, design strony lub jej użyteczność.
UX i UI – czym się różnią?
Pojęcia UX i UI bywają niejednokrotnie używane zamiennie jako sy...
Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.
Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.
Zobacz więcej