5 złotych zasad, jak zadbać o czytelność tekstów

Content marketing

W jaki sposób dobierać tematy i frazy? Z jakich elementów powinien składać się materiał tekstowy, by zatrzymać uwagę odbiorcy na dłużej?

„Za górami, za lasami…” – chociaż w tym przypadku zaczęłabym od „Dawno, dawno temu”, bo to właśnie takimi słowami moi rodzice zaczynali opowiadać mi bajki, jak byłam mała. To właśnie tych kilka słów sprawiało, że jak zaczarowana słuchałam ich, czekając z niecierpliwością na dalszą część opowieści. Czy rodzice zdawali sobie sprawę z siły tych słów? Kiedy ich o to spytałam po latach, odpowiedzieli jednoznacznie, że nie! Jednak obydwoje podkreślili, że starali się prostym językiem zaciekawić mnie i opowiedzieć daną historię. No właśnie – prostym językiem, tak po prostu!

Niezależnie od tego, czy na co dzień piszesz dłuższe teksty, czy jesteś odpowiedzialny za przygotowanie krótszych form, takich jak posty czy wpisy w social mediach, czy może dopiero rozważasz dzielenie się z innymi swoimi przemyśleniami w formie pisemnej, znalazłeś się w dobrym miejscu! W tym artykule chcę Ci pokazać, że Ty także możesz pisać w prosty i ciekawy sposób, tak aby inni chcieli czytać Twoje artykuły. Dlatego zapraszam Cię w podróż przez 5 złotych zasad, które pomogą Ci dotrzeć z tekstem nie tylko do Twojej grupy docelowej, ale znacznie szerzej, aktywnie angażując każdego z Twoich czytelników!

Ale zacznijmy od początku …

Polska język, trudna język – czasem ciężko się z tym nie zgodzić!

Rys. 1. Przykłady trudnych zdań będących fragmentami oficjalnych pism. Źródło: opracowanie własne autorki

Yyyyy…, że jak? No właśnie. Język polski jest czasem trudniejszy, niż nam się wydaje. Ale czy tak musi być? Wcale nie! Przykłady, których użyłam powyżej, to skrajnie trudne zdania będące fragmentami oficjalnych pism. Na szczęście coraz rzadziej są one w użyciu, choć nie ukrywam, że w dalszym ciągu można natknąć się w Internecie na dość trudne teksty. Dlaczego?

Bo każdy z nas chce być odebrany jako elokwentny, profesjonalny i znający się na rzeczy. Dziwnym trafem utarło się, że język potoczny, stosunkowo prosty i klarowny nie powinien być używany w tekstach branżowych, bo mogłoby to zmniejszyć jego wiarygodność i znaczenie. I tutaj jest pies pogrzebany.  Odczarujmy więc ten mit raz na zawsze: teksty branżowe powinny być pisane w sposób prosty i klarowny, bo tylko tak są w stanie dobrzeć do szerokiej grupy odbiorców i być zrozumiane przez czytelników.

Słowo wstępu o tym, jak pisać, aby nasi odbiorcy chcieli nas czytać

Zapewne zastanawiasz się, jak w takim razie skutecznie pisać, aby aktywnie angażować swoich odbiorców pod treściami, i...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy