Jak mądrze zaimplementować Google Analytics 4.0?

Analityka internetowa

W świecie marketingu internetowego nastąpiło bardzo duże poruszenie, kiedy w marcu 2022 r. Google ogłosiło, że od 1 lipca 2023 r. Universal Analytics (lub Google Analytics 3) przestanie działań i gromadzić dla nas dane. Spojrzenia ludzi automatycznie skierowały się jego następcę, czyli Google Analytics 4. Dla osób, które śledziły działania amerykańskiej firmy, nie było to zaskoczenie, bo częściej niż „Czy nastąpi zmiana?” padało pytanie „Kiedy?”.

W poniższym tekście postaram się przybliżyć Google Analytics 4 – nie tylko jako narzędzie, ale także jako element środowiska analitycznego. Chcę skupić się też na pewnych elementach, które znacząco wpłyną na cały marketing internetowy w najbliższych latach.

Część 1. Przygotowania i planowanie

1.1. Plan pomiaru

Można zaryzykować stwierdzenie, że w trakcie pracy i podejmowania nowych wyzwań biznesowych plan pomiaru jest elementem kluczowym, ale często pomijanym w przypadku analityki internetowej. Zawsze są ważniejsze tematy – strona internetowa i jej funkcjonalności, odpowiednie przygotowanie działań reklamowych, zmiany w ofercie lub tworzenie nowych treści na stronie. Jak jednak sprawić, aby idealny website z najlepszymi funkcjonalnościami i świetnie działającymi kampaniami przynosił biznesowi wymierną korzyść, kiedy jedyne co zrobiliśmy z perspektywy zbierania danych to implementacja narzędzia i, być może, podstawowe wdrożenie warstwy danych? Czy będziemy posiadali wystarczającą ilość informacji, aby podejmować odpowiednie decyzje?

Nie chcę oczywiście popadać w skrajność i polecać zatrudniania pełnego sztabu analitycznego do każdej możliwej strony internetowej, ale każdy z nas może poświęcić trochę czasu w trakcie prac lub spotkań dotyczących strategii, aby odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Czego oczekujemy od strony internetowej?
  • Jakie działania wpłyną bezpośrednio na nasz biznes?
  • Czego chcemy od naszego użytkownika? Jaką ścieżkę ma obrać?

Odpowiedzi na te pytania utworzą nam podstawę strategii i planu dla analityki internetowej. Przykładowo, przyjmijmy, że głównym celem naszej strony internetowej jest sprzedaż. Aby kontrolować wyniki oraz optymalizować działania, powinniśmy wiedzieć, co się sprzedaje, kiedy, w jakich ilościach. Powinniśmy też wiedzieć, kto kupuje, w jaki sposób. Więcej przykładów można znaleźć w poniższej tabelce. Na zielono zaznaczone są główne (strategiczne) cele, na niebiesko – kluczowe wskaźniki (KPI) i na biało – przykłady kategorii pomiarów.

<

Sprzedaż i rozwój przedsiębiorstwa

Budowanie marki

Lojalność

Budowanie przychodu

Rozwój bazy klientów

Pozyskanie nowych klientów

Poprawa widoczności/zasięgu marki

Utrzymanie klienta

Zaangażowanie

Przychód

Nowe rejestracje

Nowi użytkownicy vs powracający [%]

Sesje organiczne

Powracający użytkownicy

Subskrypcje newslettera

Liczba transakcji

Wzrost bazy w danym regionie

Subskrypcje newslettera

Sesje z witryn...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy