W poniższym tekście postaram się przybliżyć Google Analytics 4 – nie tylko jako narzędzie, ale także jako element środowiska analitycznego. Chcę skupić się też na pewnych elementach, które znacząco wpłyną na cały marketing internetowy w najbliższych latach.
Część 1. Przygotowania i planowanie
1.1. Plan pomiaru
Można zaryzykować stwierdzenie, że w trakcie pracy i podejmowania nowych wyzwań biznesowych plan pomiaru jest elementem kluczowym, ale często pomijanym w przypadku analityki internetowej. Zawsze są ważniejsze tematy – strona internetowa i jej funkcjonalności, odpowiednie przygotowanie działań reklamowych, zmiany w ofercie lub tworzenie nowych treści na stronie. Jak jednak sprawić, aby idealny website z najlepszymi funkcjonalnościami i świetnie działającymi kampaniami przynosił biznesowi wymierną korzyść, kiedy jedyne co zrobiliśmy z perspektywy zbierania danych to implementacja narzędzia i, być może, podstawowe wdrożenie warstwy danych? Czy będziemy posiadali wystarczającą ilość informacji, aby podejmować odpowiednie decyzje?
Nie chcę oczywiście popadać w skrajność i polecać zatrudniania pełnego sztabu analitycznego do każdej możliwej strony internetowej, ale każdy z nas może poświęcić trochę czasu w trakcie prac lub spotkań dotyczących strategii, aby odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- Czego oczekujemy od strony internetowej?
- Jakie działania wpłyną bezpośrednio na nasz biznes?
- Czego chcemy od naszego użytkownika? Jaką ścieżkę ma obrać?
Odpowiedzi na te pytania utworzą nam podstawę strategii i planu dla analityki internetowej. Przykładowo, przyjmijmy, że głównym celem naszej strony internetowej jest sprzedaż. Aby kontrolować wyniki oraz optymalizować działania, powinniśmy wiedzieć, co się sprzedaje, kiedy, w jakich ilościach. Powinniśmy też wiedzieć, kto kupuje, w jaki sposób. Więcej przykładów można znaleźć w poniższej tabelce. Na zielono zaznaczone są główne (strategiczne) cele, na niebiesko – kluczowe wskaźniki (KPI) i na biało – przykłady kategorii pomiarów.
<
Sprzedaż i rozwój przedsiębiorstwa |
Budowanie marki |
Lojalność | |||
Budowanie przychodu |
Rozwój bazy klientów |
Pozyskanie nowych klientów |
Poprawa widoczności/zasięgu marki |
Utrzymanie klienta |
Zaangażowanie |
Przychód |
Nowe rejestracje |
Nowi użytkownicy vs powracający [%] |
Sesje organiczne |
Powracający użytkownicy |
Subskrypcje newslettera |
Liczba transakcji |
Wzrost bazy w danym regionie |
Subskrypcje newslettera |
Sesje z witryn... |
Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.
Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.
Zobacz więcej