Sztuczna inteligencja w e-commerce

E-commerce

Jak sztuczna inteligencja może wspierać e-commerce? Warto przyjrzeć się temu bardzo szeroko, ponieważ kryje się w niej wiele nieoczywistych na pierwszy rzut oka zastosowań. Trzeba przy tym również mieć świadomość tego, jak istotne jest kontrolowanie systemów sztucznej inteligencji (AI) – to omówię na końcu.

Główne obszary zastosowań AI to:

  1. badania rynku i opinii klientów;
  2. prognozowanie popytu i zarządzanie zapasami;
  3. optymalizacja strategii cenowej;
  4. wspomaganie tworzenia sklepów i treści;
  5. personalizacja ofert;
  6. automatyzacja obsługi klienta;
  7. przeciwdziałanie oszustwom.
     

W każdym z tych obszarów można wykorzystywać sztuczną inteligencję zarówno poprzez narzędzia ogólne, takie jak ChatGPT (https://chat.openai.com) czy Microsoft Bing (https://www.bing.com/), jak i bardziej specjalistyczne, które często są ‘nakładkami’ – narzędziami programistycznymi wykorzystującymi połączenie z Chat GPT poprzez wtyczki API.

Wspomniany z kolei Microsoft Bing jest o tyle interesującym rozwiązaniem, że Microsoft zainwestował w firmę OpenAI, która stworzyła m.in. ChatGPT oraz ubiegłoroczny hit Dall-E – narzędzie generujące grafiki. W efekcie wyszukiwarka Bing została wzbogacona o moduł sztucznej inteligencji i czat, dzięki któremu można bezpłatnie korzystać z generatywnych funkcji AI, wykorzystujących również najnowsze informacje z internetu. Przy okazji możemy dodawać sobie punkty Microsoft Rewards, które następnie można używać do szybszego generowania obrazów w module Bing Image Creator (https://www.bing.com/create), wykorzystującym silnik Dall-E, o którym głośno było jeszcze w ubiegłym roku. Nie musimy w ten sposób płacić za użytkowanie tego silnika realnymi własnymi pieniędzmi – jeśli chcemy uzupełnić sobie punkty Microsoft Rewards, wystarczy korzystać z wyszukiwarki Bing lub wykonywać premiowane tymi punktami czynności wymienione na stronie (https://rewards.bing.com/).

Lista narzędzi AI zmienia się z miesiąca na miesiąc. Pojawiają się nowe, zmieniają się dotychczasowe. Jedną ze skarbnic tych rozwiązań jest serwis AICyclopedia – https://www.aicyclopedia.com/ – który jeszcze trzy miesiące temu gromadził blisko 1300 narzędzi AI, a obecnie zawiera już ponad 3000 narzędzi, promptów (komend, które wywołują tworzenie treści przez sztuczną inteligencję) oraz podcastów. Tych źródeł wiedzy jest naturalnie znacznie więcej.

Oto wybrane na dziś rozwiązania we wskazanych obszarach, w których sztuczna inteligencja może wspierać e-commerce.

 

  1. Badania rynku i opinii klientów

– Browse.ai – https://www.browse.ai/ – to aplikacja, dzięki której można monitorować dowolne strony internetowe, w tym sklepy. Można też analizować listy i ceny produktów. Może to być zatem cenne źródło informacji. Narzędzie nie wymaga kodowania – można jedynie ‘nagrać za...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy