W tym artykule przedstawię Wam checklistę elementów niezbędnych do efektywnej walki o klienta. Będzie ona podzielona na kilka kategorii, gdyż tych elementów jest bardzo wiele.
Unique selling proposition
W obliczu tak dużego zagospodarowania rynku e-commerce, aby generować przychody, nie wystarczy założenie kolejnego sklepu z ubraniami czy kosmetykami. Zanim zdecydujemy się otworzyć taki biznes, musimy dobrze przemyśleć wskazane poniżej kwestie.
- Niszowy asortyment
Czy jesteśmy w stanie zaproponować odbiorcom unikalny asortyment, którego nie ma nikt inny na rynku lub który dostępny jest w niewielkiej ilości sklepów internetowych?
- Inny niż asortyment wyróżnik sklepu
Długi czas na zwrot, darmowe zwroty jak w przypadku Zalando, showroomy w galeriach handlowych, jak w przypadku e-obuwie.... Oprócz wyróżniającego Cię asortymentu, możesz postawić również na inną formę budowania przewagi konkurencyjnej dla Twojego biznesu.
Asortyment i zatowarowanie
- Szeroki/unikalny asortyment
Aby walczyć o udział w rynku e-commerce, możesz postawić na dwie strategie asortymentowe – otworzyć sklep z produktami, których jest obecnie mało na rynku polskim, lub postawić na sklep z szerokim zatowarowaniem. Obie opcje mają swoje zalety. W przypadku pierwszej będziesz mógł z wykorzystaniem relatywnie niskich budżetów dotrzeć do osób, które zainteresowane są konkretnymi produktami lub brandem. Trudnością w tym modelu jest znalezienie takich produktów lub marek, które na rynku polskim są pożądane przez konsumentów i jednocześnie rzadko oferowane przez inne sklepy internetowe. Opcja szerokiego asortymentu pozwoli z kolei łatwiej przebić się na rynku i przyciągnąć spory wolumen klientów. Wymaga jednak sporych nakładów budżetowych na promocję i samo zatowarowanie sklepu.
- Stany magazynowe
To kolejne wyzwanie stojące przed e-commerce, który chce być konkurencyjny w branży. Posiadanie własnych stanów magazynowych pozwala na oferowanie szybkich wysyłek klientom, natomiast wiąże się ze sporymi kosztami (utrzymanie magazynu oraz zakup towaru i obsługi wysyłek).
Prezentacja asortymentu
- Atrakcyjna karta produktu
To niezwykle ważny element, mający spory wpływ na podjęcie decyzji o zakupie w naszym sklepie.
Karta produktu powinna być przejrzysta i zawierać wszystkie niezbędne informacje, takie jak:
- tabela rozmiarów w przypadku odzieży,
- tabela ze specyfikacją techniczną produktów tego wymagających (np. sprzęt elektroniczny),
- dokładne informacje o parametrach produktu,
- wymiary,
- skład produktu w przypadku kosmetyków czy żywności.
Dobrym pomysłem będzie również zaprezentowanie zalet produktu za pomocą czytelnej infografiki czy ikon z korzyściami.
Karta produktu powinna zawierać również warianty produktu:w przypadku odzieży – możliwość przeklikania się do produktu innego koloru, wybór rozmiaru, w przypadku np. smartfonów – opcje wyboru pamięci.
Oprócz tego powinniśmy zadbać o opis zachęcający i opisujący najważniejsze aspekty produktu.
Na karcie produktu musi znaleźć się oczywiście cena (jeśli na dany produkt trwa promocja, zadbaj o wyróżnienie ceny) oraz button służący dodaniu produktu do koszyka. Przycisk „Dodaj do koszyka” powinien znajdować się w obszarze, który widzimy bez scrollowania strony, podobnie jak najważniejsze informacje o produkcie – zdjęcie, cena i nazwa. Powinien kontrastować z resztą strony. Według badań konwersję najbardziej podnoszą przyciski w kolorze czerwonym i pomarańczowym.
Warto dodać również informację o darmowej dostawie lub kwocie brakującej do darmowej dostawy. Karta produktu powinna również zawierać możliwość dodania produktu do ulubionych lub do wishlisty oraz przyciski umożliwiające udostępnienie linku do produktu w wygodny sposób.
Zadbaj również o sekcję opinii dla produktów – nic tak nie przekonuje do zakupu jak pozytywne rekomendacje innych osób.
W następnych punktach dowiemy się więcej o najważniejszych elementach karty produktu: zdjęciach oraz modułach up-sellingowych i cross-sellingowych, które warto umieścić na karcie produktu.
Na karcie produktu powinniśmy również umieścić kod SKU.

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.
Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.
Zobacz więcej