Jakie są kluczowe elementy sklepu internetowego? – checklista

E-commerce

Według Krajowego Rejestru Sądowego w Polsce w lipcu tego roku zarejestrowanych było ponad 54 tys. sklepów internetowych. Branża e-commerce w Polsce stale rośnie w siłę. W ciągu ostatnich trzech lat wzrost liczby e-commerce w Polsce oscylował wokół 25% rocznie. Jesteśmy jednym z największych w Europie rynków e-commerce. Mając na uwadze to, jak duża jest konkurencja, by przetrwać biznesowo i generować zyski, niezbędne jest jak najlepsze zoptymalizowanie sklepu pod wszystkimi względami.

W tym artykule przedstawię Wam checklistę elementów niezbędnych do efektywnej walki o klienta. Będzie ona podzielona na kilka kategorii, gdyż tych elementów jest bardzo wiele.

Unique selling proposition

W obliczu tak dużego zagospodarowania rynku e-commerce, aby generować przychody, nie wystarczy założenie kolejnego sklepu z ubraniami czy kosmetykami. Zanim zdecydujemy się otworzyć taki biznes, musimy dobrze przemyśleć wskazane poniżej kwestie.

  1. Niszowy asortyment

Czy jesteśmy w stanie zaproponować odbiorcom unikalny asortyment, którego nie ma nikt inny na rynku lub który dostępny jest w niewielkiej ilości sklepów internetowych?

  1. Inny niż asortyment wyróżnik sklepu

Długi czas na zwrot, darmowe zwroty jak w przypadku Zalando, showroomy w galeriach handlowych, jak w przypadku e-obuwie.... Oprócz wyróżniającego Cię asortymentu, możesz postawić również na inną formę budowania przewagi konkurencyjnej dla Twojego biznesu.

Asortyment i zatowarowanie

  1. Szeroki/unikalny asortyment

Aby walczyć o udział w rynku e-commerce, możesz postawić na dwie strategie asortymentowe – otworzyć sklep z produktami, których jest obecnie mało na rynku polskim, lub postawić na sklep z szerokim zatowarowaniem. Obie opcje mają swoje zalety. W przypadku pierwszej będziesz mógł z wykorzystaniem relatywnie niskich budżetów dotrzeć do osób, które zainteresowane są konkretnymi produktami lub brandem. Trudnością w tym modelu jest znalezienie takich produktów lub marek, które na rynku polskim są pożądane przez konsumentów i jednocześnie rzadko oferowane przez inne sklepy internetowe. Opcja szerokiego asortymentu pozwoli z kolei łatwiej przebić się na rynku i przyciągnąć spory wolumen klientów. Wymaga jednak sporych nakładów budżetowych na promocję i samo zatowarowanie sklepu.

  1. Stany magazynowe

To kolejne wyzwanie stojące przed e-commerce, który chce być konkurencyjny w branży. Posiadanie własnych stanów magazynowych pozwala na oferowanie szybkich wysyłek klientom, natomiast wiąże się ze sporymi kosztami (utrzymanie magazynu oraz zakup towaru i obsługi wysyłek).

Prezentacja asortymentu

  1. Atrakcyjna karta produktu

To niezwykle ważny element, mający spory wpływ na podjęcie decyzji o zakupie w naszym sklepie.

Karta produktu powinna być przejrzysta i zawierać wszystkie niezbędne informacje, takie jak:

  • tabela rozmiarów w przypadku odzieży,
  • tabela ze specyfikacją techniczną produktów tego wymagających (np. sprzęt elektroniczny),
  • dokładne informacje o parametrach produktu,
  • wymiary,
  • skład produktu w przypadku kosmetyków czy żywności.

Dobrym pomysłem będzie również zaprezentowanie zalet produktu za pomocą czytelnej infografiki czy ikon z korzyściami.

Karta produktu powinna zawierać również warianty produktu:w przypadku odzieży – możliwość przeklikania się do produktu innego koloru, wybór rozmiaru, w przypadku np. smartfonów – opcje wyboru pamięci.

Oprócz tego powinniśmy zadbać o opis zachęcający i opisujący najważniejsze aspekty produktu.

Na karcie produktu musi znaleźć się  oczywiście cena (jeśli na dany produkt trwa promocja, zadbaj o wyróżnienie ceny) oraz button służący dodaniu produktu do koszyka. Przycisk „Dodaj do koszyka” powinien znajdować się w obszarze, który widzimy bez scrollowania strony, podobnie jak najważniejsze informacje o produkcie – zdjęcie, cena i nazwa. Powinien kontrastować z resztą strony. Według badań konwersję najbardziej podnoszą przyciski w kolorze czerwonym i pomarańczowym.

Warto dodać również informację o darmowej dostawie lub kwocie brakującej do darmowej dostawy. Karta produktu powinna również zawierać możliwość dodania produktu do ulubionych lub do wishlisty oraz przyciski umożliwiające udostępnienie linku do produktu w wygodny sposób.

Zadbaj również o sekcję opinii dla produktów – nic tak nie przekonuje do zakupu jak pozytywne rekomendacje innych osób.

W następnych punktach dowiemy się więcej o najważniejszych elementach karty produktu: zdjęciach oraz modułach up-sellingowych i cross-sellingowych, które warto umieścić na karcie produktu.

Na karcie produktu powinniśmy również umieścić kod SKU.
 

Przykład dobrego zaprezentowania wariantów, opcja udostępnienia linku...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy