Jak kontrolować statystyki wyszukiwań?

Marketing w wyszukiwarce

Żyjemy w czasach, w których trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie firmy bez strony internetowej. Dobrze zaplanowany, a przede wszystkim odpowiednio zaprojektowany serwis WWW to świetne narzędzie do kontaktu z klientem oraz zaprezentowania naszej oferty usług bądź produktów. Utworzenie strony WWW to jednak nie koniec, a dopiero początek prac i wyzwań, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć w drodze do dotarcia do jak największej ilości klientów.

Utworzoną stronę WWW trzeba odpowiednio wypromować w sieci, co jest procesem wymagającym dużo pracy, a przede wszystkim sporo czasu i cierpliwości. Zanim uda nam się dotrzeć do naszych klientów, musimy upewnić się, czy nasz serwis prawidłowo funkcjonuje, a przede wszystkim czy jest dostępny i widoczny dla robotów wyszukiwarek, które mogą bez problemu indeksować jego zawartość.

Halo Google – czy mnie widać, czy mnie słychać?

Rys. 1. Google Search Console. Źródło: screen autora

Chcąc zweryfikować, czy Google jest w stanie prawidłowo odczytać, wyrenderować oraz zindeksować naszą stronę WWW, najlepiej skorzystać z Google Search Console.  Jest to w zupełności darmowe narzędzie, za pomocą którego będziemy w stanie monitorować kondycję naszej domeny, wykrywać potencjalne problemy oraz weryfikować jak radzi sobie w wynikach wyszukiwania.

Google Search Console – rejestracja i weryfikacja

Aby zacząć korzystać z Google Search Console, koniecznie jest posiadanie konta Gmail.  Warto zaznaczyć, że w zupełności wystarczy to, którego używasz na swoim smartfonie z systemem Android. Po pierwszym zalogowaniu się do GSC należy podać adres URL naszej strony WWW, po uprzednim kliknięciu „Dodaj usługę” w lewym górnym rogu:

Rys. 2. Pierwsze logowanie do Google Search Console. Źródło: Google

Następnie Google pokieruje Cię przez krótki proces weryfikacji własności witryny, aby sprawdzić, czy posiadasz wszelkie uprawnienia do danej domeny. Pamiętaj, że za pomocą Search Console sprawdzisz statystyki tylko dla Twojej domeny, nie masz natomiast możliwości podglądania działań konkurencji. W związku z tym Google musi mieć pewność, że chcesz zweryfikować stronę, do której posiadasz pełne uprawnienia.

Rys. 3. Wybór typu usługi. Źródło: Google

Po wskazaniu domeny lub adresu URL przechodzimy do wyboru metody weryfikacji. Jeśli korzystasz już z innego narzędzia Google, jakim jest Google Analytics, warto wykorzystać je do weryfikacji Search Console, gdyż w takim przypadku w zasadzie nie musimy robić nic więcej. W przeciwnym razie należy wybrać jeden z pozostałych sposobów weryfikacji, z których każdy został bardzo dobrze i szczegółowo opisany, dzięki czemu w każdym kroku wiemy, co należy zrobić.

Rys. 4. Weryfikacja własności. Źródło: Google

W powyższym przykładzie, wybierając zalecaną metodę weryfikacji „Plik HTML”, zostaniemy poproszeni o pobranie specjalnie wygenerowanego pliku, który należy wgrać do katalogu głównego na naszym serwerze. Cały proces wygląda następująco:

Pobierz plik weryfikacyjny z Search Console.

  1. Zaloguj się u swojego hostingodawcy za pomocą wybranego klienta FTP, np. FileZilla (popularny i łatwy w obsłudze).
  2. Umieść pobrany plik w katalogu głównym.
  3. Sprawdź dostępność pliku, wpisując adres URL domeny oraz jego nazwę po znaku „/”, np. https://domena.pl/­google343e02604e3598ab.html.
  4. Wybierz „Weryfikuj” w Search Console.

Rys. 5. Weryfikacja własności, zalecana metoda weryfikacji. Źródło: Google

Co ważne, po wgraniu pliku nie należy go usuwać, w przeciwnym razie wer...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy