Często pojawiającym się pytaniem przy optymalizacji budżetów marketingowych może być pytanie, jak radzić sobie z mikrobudżetami, np. w kwocie około 1000 złotych. Nie ukrywam, że wiele zależy od konkretnego schematu biznesowego. Możemy rozważyć następujące sytuacje:
- Opcja 1 – dopiero startujemy z daną działalnością, nie mamy jeszcze żadnego elementu strategii i narzędzi digital marketingu.
- Opcja 2 – posiadamy już stronę www i profil/profile w mediach społecznościowych czy też np. kanał na YouTube lub inne medium, które chcemy niskokosztowo wypromować.
- Opcja 3 – działamy na wąskim niszowym rynku, gdzie nie ma wysokich budżetów marketingowych, a naszym celem są nie tyle duże zasięgi (bo np. w grupie docelowej mamy kilkudziesięciu do kilkuset klientów B2B), a raczej wysoka konwersja.
Wykorzystując sprawdzony schemat POE off-on, zastanówmy się, jakie strategie warto wybrać.
W opcji pierwszej – startu z nową działalnością i/lub nowym produktem postawiłbym przede wszystkim na content marketing. Naprawdę niewiele jest działalności, w których klienci nie odczuwają potrzeby znalezienia dodatkowych informacji w sieci czy też utrzymywania relacji z wykorzystaniem mediów społecznościowych. O ile amatorskie stworzenie i prowadzenie mediów społecznościowych nie jest wyzwaniem (wymaga tylko poświęcenia na to czasu, ale i serca), o tyle choćby stworzenie minimalistycznej strony www warto poświęcić profesjonalistom. Nie wystarczy nam już więcej środków niż na stworzenie choćby nieco inspirującego logo firmy czy też firmowych wizytówek. Dla opcji start-up proponowany układ budżetu marketingowego przedstawiliśmy w tabeli 1.
Tabela 1. Schemat planowania budżetu 1000 zł dla start-up’u
... |
Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.
Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.
Zobacz więcej